Już w piątek odbiędzie się spotkanie autorem podczas finisażu wystawy "Dokument" 18. października br. o godz. 18.00 w Galerii TCK, które poprowadzi historyk sztuki, kurator Centrum Sztuki Współczesnej, fotoedytor Gazety Wyborczej - Marek Grygiel.
Chris Niedenthal (ur. 21 października 1950 roku w Londynie) Fotoreporter, członek ZPAF. Współpracował m.in. z takimi magazynami, jak "Newsweek", "Time", "Der Spiegel", "Geo" i "Forbes". W 1986 roku otrzymał nagrodę World Press Photo za portret sekretarza generalnego węgierskiej partii komunistycznej, Jánosa Kádára, który trafił na okładkę "Time'a". 14 grudnia 2009 roku został odznaczony srebrnym medalem Gloria Artis.
Swój pierwszy aparat fotograficzny - Kodak Starmite - dostał w wieku jedenastu lat, jako nagrodę za zdany egzamin. W tym momencie zaczęła się jego pasja fotograficzna, która przerodziła się potem w pracę zawodową. Niedenthal ukończył trzyletnie studia fotograficzne w London College of Printing. Po przyjeździe do Polski w 1973 roku pracował jako fotoreporter prasowy, początkowo był wolnym strzelcem. Po kilku latach, objął funkcję korespondenta "Newsweeka" w Polsce. Jego debiutancki materiał fotograficzny przedstawiał "nielegalne", tworzone w PRL mimo zakazu władz państwowych, prowizoryczne kościoły.
W 1978 roku, tuż po wyborze Karola Wojtyły na papieża, Chris Niedenthal był pierwszym fotoreporterem, który zrealizował reportaż w jego rodzinnym mieście, Wadowicach. W kolejnym roku, podczas pielgrzymki papieża do ojczyzny, wykonał zdjęcie, które trafiło na okładkę "Newsweeka". Przedstawiało Jana Pawła II pozdrawiającego wiernych na Jasnej Górze. Niedenthal był także - wraz z angielskim dziennikarzem, Michaelem Dobbsem - pierwszym zagranicznym fotoreporterem wpuszczonym do Stoczni Gdańskiej podczas strajku w 1980 roku. Udokumentował również na zdjęciach stan wojenny. Najsłynniejsza fotografia przedstawia transporter opancerzony SKOT stojący przed kinem "Moskwa" w Warszawie, na którego fasadzie widnieje afisz filmu "Czas Apokalipsy" Francisa Forda Coppoli. Fotografia ta jest najczęściej chyba przywoływanym obrazem epoki, urosła wręcz do roli wizualnej metafory tamtych lat.
http://www.tck.pl/aktualnosci-wystawy,18,468,wystawa-chris-niedenthal-dokument-.html